Hudba odráža svoje vnútro v poslucháčoch

Tak ako sa učí­me od malička životu a prispôsobujeme sa spoločnosti v ktorej žijeme, približujeme sa aj k “svojej” hudbe. Rozví­jame jej vní­manie a prehlbujeme sa do jej vnútra.

Jednou z vlastností hudby je zvláštna energia (zrejme špecifické frekvencie zoradené za sebou vytvárajúce komplexnosť), ktorá pôsobí na emocionálnu úroveň poslucháča, čo ovplyvňuje ako duševné rozpoloženie tak aj správanie sa. Môžeme si ju všimnúť v každom hudobnom štýle a dokonca vidieť aj jej moc. Táto energia (harmonická alebo deštruktívna) láka a priťahuje ľudí, nesúcich rovnakú vnútornú udalosť ako samotná energia. Nepríjemne nás to tlačí k škatuľkovaniu poslucháčov. Na základe tejto podstaty môžeme vnímať aj nepríjemné a neprospešné štýly (neharmonické – podporujúce negativizmus a deštrukciu). Vďaka takejto rozmanitosti a nepravidelnosti sveta máme možnosť vnímať emócie ostatných ľudí. Je na zváženie, či je možné odolať alebo bojovať voči takýmto predpokladom. Odpoveďou sa môže stať i skúška: pokúste sa preradiť na úplne iný štýl, skôr pravý opak toho, čo počúvate, či to bude “po vašej vnútornej chuti”.

ANTI blackmetal

Prvým prvkom neprospešnosti sa stáva tvrdá a drsná hudba sama volajúca “o ničení” (psychického sebazničujúceho, potom i vlastného fyzického alebo okolitého). Aktívne ma napadne black metal, ktorý vie byť dostatočne “satanistický”. Po pravde ma títo ľudia ničím neprekvapili ani svojím zvlástnym správaním i zmýšľaním, opantaný takýmto bezcitným hudobným procesom a následne privodenej mozgovej demagógie.

ANTI D'n'B

Druhým neprospešným prvkom sa stala elektronická hudba typu techno a drum & bass. Typicky monotónne bezduché slučky nevyjadrujúce nič. Slangovo im hovorím: “šlapacia hudba” (názov mi vznikol zo šľapania kapusty v sudoch, spisovne – šliapať, a so šlapania na niečom, čo sa dá požiť). Pri “šlapaní” sa uľahodí zrejme podľa svojho – drogy, alkohol. Konzumenti sa stavajú “mimo reality”, patrične neprospešní a s pomaly stúpajúcim percentom samozvaní “nevinní feťáci”. Hudba je tu použitá ako prostriedok na dosiahnutie riadneho úletu. Tento štýl je u mladej populácii dosť populárny, ak by sme k nim zarátali ďalšie žánre ako hip-hop a rap dostaneme drvivú väčšinu násťročných.

ANTI hiphop

Hip-hop je špeciálna odroda sama o sebe, čo mnoho násťročných pociťuje ako trend a pomaly sa nás tu chystajú s ním prevalcovať. Tohoto posledného slova sa veľmi neobávam nakoľko vekový priemer takejto spoločenskej súdržnosti je niekde pod hranicou osemnástich rokov. Mne to skôr vyznieva ako “osočujúci štýl”, ktorý láka mladých ľudí výrazovými prostriedkami. Svojou preukazujúcou úlohou (recitáciou) nemusí byť ani riadne založený na hudobnom pozadí, čo zvyčajne všetci počujeme. Čudujem sa týmto ľuďom, že takto podporujú človeka, ktorý urážlivo a vulgárne priamo rozpráva o našich rodičoch a priateľoch, v prapodstate o nás samých a takto vyrába akýsi “detinský” výsmech. Tí, ktorí s ním takto súhlasia a “bozkávajú mu nohy” sú takí istí – bez rozumu.

Zo životného kolobehu by som skôr povedal, že budeme­ od hudby niečo očakávať, ako sú prí­jemné a zámerne požadované hodnoty. Brať ju s ľahkým nadhľadom i výchovou a nestávať sa drobnými posluhovačmi “diabla” a pritom nemusí­ záležať na tom, či je to zrovna rocková, jazzová, klasická alebo tanečná melodická hudba.

Poslednými riadkami by som ešte poukázal na to, koho tu vlastne jednotlivé hudobné štýly “vychovali” i naďalej “vychovávajú” a priberajú do svojej robustnej komunity. Pomaly, ale iste sa tieto vnútra hudieb v nás nevedomky presadzujú a prehlbujú, a postupom času sa navonok i prejavujú. I s ľudským okom si tieto faktory môžeme všímať.

Nestál by som za slovami, že hudba si našla nás, ale my sme si našli hudbu, ktorá nás vnútorne opisuje.

Príťažlivosť

Tento výstrižok z dokumentu “The Secret” (dokument popisujúci tajomstvo života – príťažlivosť). Je to konfrontačný (až úsmevný) dokument ako v živote priťahujeme práve tie veci, ktoré zodpovedajú našim myšlienkam a daným emocionálnym stavom. Tieto udalosti majú pridelenú – “dobrú” a “zlú” frekvenciu. Našou prirodzenou vlastnosťou je a má byť vnášanie do života práve tých dobrých frekvencií (vyššie opísané žánre sú z väčšej časti neemotívne, nemôžu poskytnúť harmóniu a skôr by sme sa mohli prikloniť k tomu, že vytvárajú pravý opak). ”Mať šťastné myšlienky”, lásku v srdci sú dôležitým životným faktorom a prinášajú preukázateľný úspech.

12 komentárov

  1. MaGZe
    5 Feb 2008

    Suhlasim a najmä s poslednou vetou : Nestál by som za slovami, že hudba si našla nás, ale my sme si našli hudbu, ktorá nás vnútorne opisuje.

  2. kaya
    9 Mar 2008

    parada… fakt :D som obycajna slapanica lebo ocuwam dNb ;) si super… ja ta ze ze ze ze zereeem :D
    chlope, studuj, studuj historiu hudby od praveku po sucasnost, a spojitosti hudby aj s omamnymi latkami :)
    spominas ze nas nieco nuti k skatulkovaniu… co nuti teba? znam aj metlakov, a su v poho… ale ty? smazkaaaaaa:D:D:D som skatulka asi …ahoj :)

  3. Nixo
    9 Mar 2008

    A nešlapeš? :) Myslim na hudbu :P Pisem tam o neprospenosti, a neberiem to ako priamu definiciu. Vyraz “smazka” sem vobec nepatri. Ty mas tie omamne latky dostatocne nastudovane, aj s praxou, nie? :D Na skatulku si sa dufam este nepremenil. Pekny den aj tebe.

  4. Lucas B
    16 Máj 2008

    Velmi ma zaujal clanok, ale bohuzial da sa s nim podla mna suhlasit len ciastocne. Ostatne clanky o trance beriem, som trance producent a mam velmi podobny nazor na tuto hudbu. O techne a drume no nieco na tom je, ale nie je pravda ze je to nenapadite. To len ty nevies spravne vnimat. Tam je napaditost ina. Ale ze ide o primitivnejsiu hudbu to sa podpisujem pod to.

  5. Peto^U
    17 Máj 2008

    hmm , no neviem , v zasade si cele hudobne ponimanie az privelmi zjednodusil, mimo nasho “vnutra” tam vplyvaju dost aj socialne faktory, doba v ktorej sa nachadza, hudbu treba rozdelit na dobru hudbu ( co ja viem harmonicku, originalnu, vyhovujucu aktualnym standartom) a zlu hudbu (opak od dobrej heh), btw musim uznat ze mas malo napocuvane techno , a hlavne DNB :D nechce sa mi rozoberat uplne do hlbky podstatu techna,lebo to je na dlho… a dnb svojou komplexnostou , napadmi, melodiou atd daleko prevysuje velmi vela stylov :P , napriek vsetkym mojim (podla mna spravnym) nazorom, hladajucim univerzalny kompromis, tak HIP HOP za hudbu nepovazujem :D to je len modny gyc pre adolescenciu….

  6. Nixo
    18 Máj 2008

    Neber to ako “celé hudobné ponímanie”, ale skôr ako výzvu niečoho, čo je “nevhodné”, a svojim priateľom vôbec neodporúčam. DNB spravilo z početných ľúdí, s ktorými som bol pravidelne v styku, jednoducho povedané feťákov. Žeby akási obrovská zhoda náhod? Pred nejakými týždňami bol 50 cent obvinený z navádzania na život gangstra. V amerike je už všetko možné :-D To máš pravdu, ozaj neviem v čom je DNB in (čo sa týka zvukov), nepočúvam ho a nikdy ani nebudem, jeho beaty sú pre mňa nepríjemné a “mimo mísu”.

  7. anti hip hop
    5 Júl 2008

    To o tom black metale neni tak celkom pravda.Nie kazdy je satanisticky.A ,tito ludia, sa spravaju ako vsetci ostatni a pokial ide o inteligenciu to zalezi na jednotlivcoch.

  8. UnReSt
    7 Sep 2008

    Zdravim, nakoľko sa s väčšinou publikovaných názorov v článkoch v tomto blogu plne stotožňujem rád sa k téme vyjadrím aj ja. Preferujem taktiež trance ale neodcudzujem ani techno a schranz. Musim však podotknuť, že trance vnímam ako vysoko inteligentnú a zmyselnú hudbu, ktorá ma pri počúvaní núti rozmýšlať nad vecami na ktore by som bez nej nikdy nepomyslel. Všetko sú to veci pozitívneho charakteru, a za väčšinu svojích úspechov vpodstate vdačím práve tejto hudbe. Vzhľadom na moju flegmatickú povahu ma nič na svete nevie dojat viac ako počúvanie tejto hudby, hlavne uplifting trance. U techna a schranzu ide len o prechody. Mimo trance nevidim zmysel v žiadnej hudbe. Mám 18 rokov a byvam na internate kde každodenne vidím len zakernosť, neschopnost pochopit druhého, nikto si tam nič nevaži a kritizuje prostredie v akom tam žije, to prostredie si take vytvorili samí obyvatelia práve svojím správaním a činmi. Tým všetkým chcem len povedať to, že tam žiadny môj rovesník sa nezaobera trensom tak ako ja. Možno to znie zle ale často sa tam citim ako medzi nejakymi sviniami v chlieve. Naviše mi nikto nerozumie, teda ak nieje reč o trave a pod. tomu ale nerozumiem zas ja. Všetko su to prevažne hip-hoperi a metlaci, tý s ktorými si plne rozumiem sú výhradne poslucháči trance. A čo som si všimol týto ľudia v živote naozaj chcú niečo dosiahnuť. Týmto nechcem uraziť metalistov alebo hip-hoperov ale toto má predsa len nejake súvislosti. Na mojom blogu sa snažím venovať podobným zaležitostiam ako tu, evidentne nie však na takej odbornej úrovni. Už davnejšie som napisal článok ako vnímam trance ja. http://www.unrest.estranky.sk

  9. Oskar
    30 Sep 2008

    takze … poviem to na rovinu … :) ja pocuvam viacero stylow … (dnb, breakbeat, ambient, old school rap (nemylte si to s trapnym 50 centom a podobnimi) …neni som chrorym zastancom jedneho stylu ako podaktory … je pravda ked som pocuval dnb tak som uzival rozne drogy, ale hudba za to vobec nemoze, z toho mozem vynit len a len seba … nie hudba zomna sravila fetaka … a to najdolezitejsie, stale pocuvam dnb a predsa uz nefetujem … a chodim aj na rozne party a mam to p proste, aj alkohol len vynimocne … hulit hulim ale aktivne sportujem takze mi mozte … :-P aha tu je ta slapacia hudba, … a slapemee :D DD http://www.youtube.com/watch?v=9VmPwAosxM4

  10. Nixo
    1 Okt 2008

    Tak náš Osky dostal chuť sa vyjadriť :-) Kebyže ťa vôbec nepoznám :-P Každý má právo na svoj názor. Myslím si aj ja, že za to čo robíš, môžeš viniť skôr seba, dal si sa na takú cestu.

    Budem ešte raz citovať: “Nestál by som za slovami, že hudba si našla nás, ale my sme si našli hudbu, ktorá nás vnútorne opisuje.” Znamená to, že hudba je INDIKÁTOROM toho, čo sa v tebe deje.

    Otázkou ale je: Na čo konkrétne ten indikátor poukazuje? Na túto záležitosť už máme každý svoj subjektívny postoj. Tento indikátor, ale zväčšuje svoje percentá ukazovateľa práve vtedy, keď je daný poslucháč tej hudbe oddaný, čiže nie pre niekoho, kto si príde na párty (akciu) s hudbou zaskákať (zabaviť sa), ale práve pre toho, ktorý ju počúva “vo dne i v noci”, žije a stotožňuje sa s ňou.

    Tak jemne z rána: Tá hudba z youtube mi pripomína akúsi pop-komerciu odrody dnb (bude to zrejme tým, že dnb vývoj nesledujem). To je smažkaaaa… možno práve takto by sa vyjadril vyššie uvedený nemenovaný z druhého príspevku :-D

  11. Monika
    13 Sep 2010

    Viete co je to ERS? Mozno jeden z vas. To ze to viem ja znamena ze s tym pracujem denne. Ak niekto denne pracuje s hudou, vie jej minulost a dokaze odhadnut jej buducnost. Co vsak podla mna tento clanok hovori je, ze ak clovek inklinuje k urcitemu zivotnemu stylu, inklinuje aj k urcitemu druhu hudby. Kolko ´satanistov´ pocuva RnB?

  12. Phonsofsepe
    3 Mar 2011

    to, co jsem hledal, diky

Napíšte komentár